Meny

Gåte - Puzzle BB4 Torstein Aagaard-Nilsen

Gåte - Puzzle BB4 Torstein Aagaard-Nilsen

Varenummer: 9790661028451

Kategorier: Brassband


Dur 6.00 I “Gåte” ligger usikkerheten i et litt nervøst (“poco nervoso”) og til tider skjørt uttrykk, som ikke har tydelig retning eller utvikling.

Lagerstatus: 2-5 stk på lager

kr 925,00
ELLER
Noteeksempler
Detaljer
Tilleggsinformasjon
Produktomtaler

Noteeksempler

Detaljer

Gåte - Puzzle
Bestilt av Manger Folkehøgskule til 130 års jubileet i 2007. Uframført I Radøyhallen av elever ved musikklinjen, dirigert av Tormod Flaten.
Folkehøgskolens danske far, N.S.F. Grundtvig, var opptatt av det gåtefulle i livet, det gåtefullet ved mytene og fortellingene, og det gåtefulle ved det å være menneske.

Jeg har noen ganger tenkt at om kunsten skal fortelle oss noe om det gåtefulle livet, må den romme tvilen, slik livet selv rommer tvilen. Har vi plass for tvilen i musikken? Jeg vet det ikke helt selv enda. I noen av mine siste arbeider har jeg forsøkt å la tvilen komme frem. I “Gåte” ligger usikkerheten i et litt nervøst (“poco nervoso”) og til tider skjørt uttrykk, som ikke har tydelig retning eller utvikling.
 Torstein Aagaard-Nilsen (1964) er utdannet ved Universitetet i Bergen (matematikk) og Bergen Musikkonservatorium, der han studerte trompetspill, musikkteori/komposisjon og pedagogikk. Han har komponert profesjonelt siden slutten av 80-tallet, ved siden av undervisning, dirigering og instruksjon.

Fra verket "The Fourth Angel" (for trompet og sinfonietta), som han begynte på i 1992 og gjorde ferdig i 2001, går det en utviklingslinje, der formen søker å uttrykke narrative og visuelle aspekter i en impulsiv og kommuniserende musikk. Andre eksempel på dette er "The Cry of Fenrir", en konsert for tuba og orkester fra 1997, og sinfoniettaverkene i Fabula-serien

Med "Crossing Lines" (1998) har stilen gradvis endret, flere harmoniske lag får eksistere samtidig. I "Pierrot´s Lament" (konsert for euphonium og orkester) blir den harmoniske strukturen utarbeidet ved at avanserte dataprogram brukes til å utarbeide rekker av store akkorder med sterk indre sammenheng. I f.eks. "Cantilena III" (2006) og "Blue Phrases" (2007) er den harmoniske paletten ytterligere utvidet ved bruk av mikrotonalitet. Samtidig kan den oppleves som musikk i flere sjikt, som i "Aubade - Dawn Songs of the Fabulous Birds" (2002/03).

Aagaard-Nilsen var leder for Ny Musikk avd. Bergen fra 1990 til 1994 og var bl.a. med å etablere Autunnale-festivalen i Bergen (i 1993) som senere gikk inn i den nåværende festivalen Borealis. I 1992/93 var han arrangør og komponist for de norske forsvarskorpsene. Siden 2001 har han sittet i styret til Norsk Komponistforening. Han er kunstnerisk ansvarlig for BrassWind Festivalen i Bergen som han startet i 2004 sammen med Manger Musikklag. Det er en festival der profesjonelle utøvere av blåse- eller slagverkinstrumenter møter de beste amatørutøverne våre.

To ganger de siste årene har han mottatt Statens arbeidstipend for kunstnere, 2001/2002 og 2005/2006.
I 2007 mottok han Hordaland Fylkeskommunes kunstnerstipend.
Hans kunstneriske aktivitet, brede produksjon og arbeidet med amatørmusikere, skolekorps, samt formidling og komponering av samtidsmusikk til barn og unge, kan bl.a. forklares ut fra at han i mange tilfeller betrakter komponistgjerningen som en type sosial akt. «Kunstnere spiller en viktig rolle som opplevelsesentreprenører i samfunnet i dag. Vi konkurrerer om oppmerksomhet fra stadig sterkere media. Men kommersielle mediauttrykk klarer ikke det kunsten klarer. Fortsatt er det slik at det er den som kan krype under huden på folk, for å bli der som avtrykk av opplevelser. Det gjør det utrolig viktig å holde på."(oppdatert 2008)
 Torstein Aagaard-Nilsen (b. 1964, Norway) is a composer, arranger, brass tutor, conductor and teacher. He grew up in Lofoten, but he now lives on the island Radøy, not far from Bergen.

Aagaard-Nilsen has gained an international reputation for his music for Brass- and Wind Bands and Ensembles. The contact with some of the best brass players in Europe has, among other works, resulted in several concertos for brass instruments.

The broad spectre of musical activity, the versitality in his production and his interest in working with amateurs and young musicians, can be explained by the fact that Aagaard-Nilsen sees composition as a kind social activity. "The composers (and artists in general) play a an important role in the society as a guide to experiences".His contact with the contemporary music scene in Bergen resulted in commissions from the Norwegian section of ISCM, the BIT 20 Ensemble and festivals Music Factory, Autunnale. In recent times his music has been performed at Borealis (Bergen International Contemporary Music Festival) and the International Festival of Bergen (Festspillene).
From the work «The Fourth Angel» (for Trumpet and Sinfonietta), which he commenced in 1992 (finished in 2001), a line of development goes though the 90s, in which the form endeavours to express both a narrative and a visual aspect in an attempt to reach a music with an impulsive and communicative appearance.
From 1998 (Crossing Lines) his style has slightly changed. With the Euphonium Concerto "Pierrot´Lament" (2000/01), the harmonic structure reaches a new level by the use of coherent rows of harmonies developed by advanced computer programs. The music tends to get more complex and multi-layered as you can explore in works like "Aubade" (2002/03). In "Cantilena III" (2006) and "Blue Phrases" (2007) the harmonies get even more extended by use of micro tonality.

Tilleggsinformasjon

Varenummer 9790661028451
Produkttype Fysiske noter
Komponist Aagaard-Nilsen, Torstein
Vanskelighetsgrad 4
Besetning Brass

Produktomtaler

Skriv din egen produktvurdering

Du må være innlogget for å skrive en produktomtale. Vennligst logg inn eller registrer deg