Introduction by the composer
Thank you for choosing to play my music for 10-piece brass ensemble! I hope you enjoy it, and find it both rewarding and challenging. Players will recognize that it is more of a test of their stamina than orchestral music generally because it is brass chamber music. All the instruments are equally indispensable, and all the participants have an essential role to play, each in his or her different way. Contrast and changes of tonal colour are necessary features throughout, and consequently it is worthwhile making the most of these in order to create as interesting a performance as possible.
My intention in Four kinds of movement was to give musical expression to different forms of physical action: to chasing after someone or something, dancing, flying and marching together on parade. Given the beauty of the rich sound of the ten-piece brass ensemble, and the ensemble’s particular ability to convey rhythmic energy, these four movements with their differing rhythmic characteristics might possibly serve as ballet music.
2nd movement: A danceA graceful theme played by the horn is gently passed around the ensemble in a series of variations in different keys. These require attention to delicate articulation and careful balance.Transposing instruments: Alterative trumpet parts for players who do not have trumpets in C are included. These are for trumpets in Bb and D.
_______________________________________________________
Owain Edwards (born 1940)
Music historian, organist and composer, had his musical education at the University of Wales, Bangor. He married a Norwegian and taught in three British universities before he moved to Norway in 1974 to the Academy of Music. He retired from his post there as professor of music history in 2008. He conducted several marching bands in the 1980s, and he completed recently 25 years of service as organist of Kroer Church in Ås. His compositions have been published in Great Britain, Switzerland and Norway.
Forord fra komponisten
Takk for at du har valgt å spille denne musikken for ten-piece messing ensemble! Jeg håper at du får glede av den, og opplever den både givende og utfordrende. Instrumentalister vil erfare at musikken er en større utfordring til deres fysiske utholdenhet enn orkestermusikk generelt, fordi dette er kammermusikk for messing. Alle instrumenter er like uunnværlige, og alle deltagere har en viktig rolle å spille, hver på sin egen måte. Kontraster og forandringer i tonefarge er nødvendige elementer gjennom det hele, og det er derfor verdt å gjøre mye av disse for å kunne skape en så interessant fremførelse som mulig.
Min hensikt i Four kinds of movement er å gi musikalsk uttrykk til forskjellige former for fysisk bevegelse: slik som i jakten etter noen eller noe, i dans, ved å fly og i å marsjere sammen på en parade. Messinggruppen har en vakker klang, og en enestående evne til å formidle rytmisk energi. Gitt disse kvaliteter, kan de fire satsene med sine ulike gemytter, muligens tjene som ballettmusikk.
Andre sats: En dansEn yndefull solo spilt først av hornisten, blir overtatt av forskjellige instrumentalister i en serie med variasjoner i ulike tonearter. Disse trenger oppmerksomhet med hensyn til delikat artikulasjon og forsiktig balanse.Alternative stemmer for trompetister som ikke har instrumentet i C er inkludert. Disse er for trompeter i B og D.
____________________________________________________________
Owain Edwards, født 1940
Musikkhistoriker, organist og komponist, har sin utdannelse i musikk fra universitetet i Bangor, Wales. Han giftet seg med en norsk kvinne og underviste ved tre universiteter i Storbritannia før han kom til Norge i 1974, til Musikkhøgskolen. Her arbeidet han frem til han gikk av med pensjon fra sin stilling som professor i musikkhistorie i 2008. Han dirigerte flere musikkorps i 1980-årene, og avsluttet nylig 25 års tjeneste som kantor i Kroer kirke i Ås. Hans komposisjoner er utgitt i England, Sveits og Norge.