Forord
Takk for at du har valgt å spille denne kvintetten! Den er en givende utfordring til dyktige utøvere, og den kan være et imponerende konsertstykke for erfarne instrumentalister. Det bør være unødvendig å nevne, siden dette er kammermusikk for messing ensemble, at det er litt av en kraftanstrengelse for alle deltagerne. Alle fem musikere bærer ansvaret for musikkens narrative fremgang fra tid til annen. Det er utsnitt i alle fire satser der det er mulig å skape en hyggelig kontrastvirkning mellom de lyse instrumentene og de mørkere fargene i de større instrumentene. Valdhornet hører med i begge gruppene, og trombonen deltar også med vellykket virkning sammen med de to trompetene.
Satsen er instrumentert for standard brasskvintettbesetning men med C trompeter. Alternative Bb-trompetstemmer er vedlagt settet.
Brass Quinet 2. sats: Cantilena
Denne satsen er av en jevn og flytende art som drar nytte av at den blir fremført legato, på en rolig og uanstrengt måte.
___________________________________________________________Owain Edwards, f. 1940, musikkhistoriker, organist og komponist, tok sin utdannelse i musikk ved universitetet i Bangor, Wales. Han giftet seg med en norsk kvinne og underviste ved tre universiteter i Storbritannia før han kom til Norge i 1974, til Musikkhøgskolen. Her arbeidet han frem til han gikk av med pensjon fra sin stilling som professor i musikkhistorie i 2008. Han dirigerte flere musikkorps i 1980-årene, og avsluttet nylig 25 års tjeneste som kantor i Kroer kirke i Ås. Hans komposisjoner er utgitt i England, Sveits og Norge.Introductory remarks by the composer
Thank you for choosing to play this quintet! It is a rewarding challenge to moderately good players, and it can be an impressive show-piece for advanced performers. It goes without saying, since it is chamber music for brass ensemble, that it is a good blow for all concerned. All five instrumentalists carry responsibility for the narrative progress of the music from time to time. There are sections in all four movements where there are opportunities for creating a pleasant contrast between the higher instruments and the deeper, darker colours of the larger instruments. The French Horn belongs to both groups, and the tenor trombone also participates successfully in the company of the two trumpets.
The instrumentation for this movement is standard Brass Quintet but with C-trumpets. Alternative Bb-Trumpet parts are included in the set.2nd Movement: Cantilena: This movement has a sustained and flowing character which benefits from being played legato, in a gentle and unhurried manner.
________________________________________________Owain Edwards, b. 1940, music historian, organist and composer, had his musical education at the University of Wales, Bangor. He married a Norwegian and taught in three British universities before he moved to Norway in 1974 to the Academy of Music. He retired from his post there as professor of music history in 2008. He conducted several marching bands in the 1980s, and he completed recently 25 years of service as organist of Kroer Church in Ås. His compositions have been published in Great Britain, Switzerland and Norway.