NORWEGIAN RUSTIC DANCE
er skrevet etter et ønske om en livlig komposisjon i Norsk folkemusikk tradisjon. Halling er en norsk folkedans, kraftig, livlig og stilfull. Det spesielle med Hallingen er avslutningen der danseren(e) gjør ”Hallingkastet”, et sprang hvor danseren(e) med foten sparker ned en hatt, holdt oppe i enden av en stang. I Norwegian Rustic Dance kombinerer Helge Hurum norsk folkemusikk-tradisjon med jazzens rytmikk og akkordbruk.
NORWEGIAN RUSTIC DANCE
Norwegian Rustic Dance is the result of a desire to compose a lively piece in the tradition of Norwegian folk music. Halling, a Norwegian folkdance, is a robust, lively and stylish dance. One of the most prominent characteristics of this dance is found in the finale where the dancer(s) perform a “Hallingkast”, which is a step where the dancer(s) kick a hat which is suspended at the end of a tall pole. In Norwegian Rustic Dance Helge Hurum combines the tradition of Norwegian folkmusic with the rhythm and chord progessions of jazz.
HELGE HURUM
Fra 1956-1960 studerte han klarinett, fløyte og saxofon ved Musikkonservatoriet i Oslo. Helge Hurum har ledet en rekke jazzgrupper og anses som en av Norges fremste storbandledere. Blant de ensembler han har ledet er Oslo Universitets Storband (1969-1974), Radiostorbandet (1970-1990), Helge Hurums sekstett, Helge Hurum Storband (1965-1970), Chateau Neuf Storband og Oslo Storband fra 1980. Han har med jevne mellomrom fremført sine egne komposisjoner med sine ensembler ved jazzfestivalene i Kongsberg og Molde og ved Montreux Jazz Festival i 1971. I Montreux opptrådte han med Clark Terry Big Band i 1970 og ledet Den Europeiske Kringkastingsunions Storband i 1973 med sitt eget bestillingsverk “This Time Oslo”. Hans arbeid med det norske Radiostorbandet, som han ledet sammen med Torleif Østreng i de 20 årene det var aktivt, var av stor betydning for norsk jazzliv.
Som komponist er Hurum i det vesentlige selvlært, med inspirasjonskilder som spenner over et vidt spektrum fra Gil Evans og Quincy Jones til Maurice Ravel og Anton Bruckner. Han henter ofte inspirasjon og idèer fra norsk folkemusikk i mange av sine komposisjoner. Evnen til å kombinere ulike stilarter er karakteristisk for hans arbeide. I tillegg til et stort antall komposisjoner for jazzensembler, har han laget flere større verk.
HELGE HURUM
Helge Hurum was born on the 1st August 1936. From 1960 to 1965 he studied clarinet, flute and saxophone at the Music Conservatory in Oslo. Helge Hurum has led many different jazzgroups and is considered one of Norway's foremost Big Band leaders. Amongst the ensembles he has led are the Oslo University Big Band ( 1969-1974), the Norwegian Radio Big Band (1970-1990), the Helge Hurum Sextet, the Helge Hurum Big Band (1965-70) and the Chateau Neuf Big Band. He has regularly performed his own compositions with his ensembles at the Kongsberg and Molde Jazz Festivals in Norway, and at the Montreux Jazz Festival in 1971. He performed with the Clark Terry Big Band in Montreux in 1970, and led the European Broadcasting Union Big Band in November 1973, with his own commissioned work "This time Oslo". His work with the Norwegian Radio Big Band, which he led together with Thorleif Østereng throughout the 20 years it was active, was of particular significance for Norwegian Jazz music.
As a composer Hurum is basically self taught, with his major sources of inspiration drawn from a wide musical spectrum- Gil Evans, Quincy Jones, Maurice Ravel and Anton Bruckner. During recent years he has included Norwegian folk music in his compositions. His ability to work with combinations of various styles is characteristic of his work.
TIL DIRIGENTEN
Komponisten skriver: Det er viktig å følge oppgitte tempi. En stødig slagverkseksjon (uten å være for dominerende), gir hallingen den rette puls og form. Andante partiet må ha en rolig puls, nesten rubato. La fermaten 5 takter før D.S. svinne hen før tpo. 1. starter i piano.
Øk Tempo og intensitet i Allegro (H) fram mot hallingkastet mot slutten.
Følg ellers dynamikken nøye gjennom hele komposisjonen.
TO THE CONDUCTOR
The composer writes: It is important to follow the written tempi. A solid percussion section (without being too dominant) give this dance it’s characteristic puls and shape. The andante section needs a slow puls, almost rubato. Let the fermata 5 bars before D.S almost disappear before tpo. 1. begins in piano. Increase the tempo and intensity in Allegro (H) up to “Hallingkastet” at the end. Carefully follow the dynamics throughout the entire composition.