Produktdetaljer
  • Varenummer: 9790261715737
  • Kategori: Janitsjar
  • Produkttype: Fysisk
  • Korpskatalog: Korpskatalogen 2019
  • Besetning: Janitsjar
  • Vanskelighetsgrad: 6
  • Durata: 15'00" - 20'00"
  • Tema/Sjanger: Norsk musikk
  • Series: Noteservice Concert Band Originals and Transcripti
  • Komponist: Svein H. Giske

Goldberg 2012 - CB

Kategori: Janitsjar
Besetning: Janitsjar
Vanskelighetsgrad: 6
Komponist: Svein H. Giske


GOLDBERG 2012



Første gang jeg hørte Aria fra Bachs Goldberg-variasjoner var i filmen Nattsvermeren en gang på tidlig -90 tall. Jeg la merke til den vakre bakrgunnsmusikken i en av scenene, men visste ikke på det tidspunktet hvilket stykke det dreide seg om. Senere, under studietiden på trompet ved Griegakademiet, lærte jeg hele verket å kjenne. For meg er dette et stykke musikk som jeg stadig oppdager nye ting i, som inspirerer meg og som jeg aldri blir lei av å lytte til.



Både Bachs komposisjon og Glenn Goulds berømte innspilling fra 1955 (som var den første jeg hørte) gjør fortsatt stort inntrykk på meg. Før Glenn Gould som 22-åring spilte inn dette verket var det ikke spesielt kjent i klaverlitteraturen, og Bach ble av mange sett på som litt arkaisk og tung. Den unge og enormt talentfulle kanadieren snudde om på alt dette. Han klarte å få frem linjer og nyanser i Bachs musikk som ingen andre hadde gjort før ham, og satte dermed både seg selv og Bach ettertrykkelig på det musikalske verdenskartet. Da NMF for en tid tilbake spurte meg om å skrive pliktnummer til NM i 2012, ble det derfor naturlig for meg å ta utgangspunkt i noe av den musikken som står meg aller nærmest, nemlig Goldberg-variasjonene.



Helt siden NMFs sommerkurs i Ørsta på -80 tallet har jeg likt å lytte til svært forskjellige typer musikk. Oppveksten på Sunnmøre med Brazz Brothers som lærere og inspiratorer har gjort både jazz, pop/rock og folkemusikk til en naturlig del av min musikalske bakgrunn i tillegg til den klassiske utdannelsen ved Griegakademiet. Som tittelen antyder ønsker jeg å ta med Bach og hans variasjoner inn i vår tid og kle dem opp i nye musikalske drakter ved nettopp å blande flere av disse sjangrene. Jeg mener det kan oppstå en helt spesiell energi når man blander forskjellige stilarter og uttrykk.



I Goldberg 2012 er musikken ofte delt inn i flere sjikt som på en måte lever sine parallelle musikalske liv. De er bundet sammen av en felles grunnpuls, men skilt fra hverandre ved å notere rytmene på en mer flytende måte som ikke er forankret i vanlig underdeling på 8-dels eller 16-dels nivå. Med dette ønsker jeg å oppnå transparente klanger som rytmisk sett oppfattes friere og mer løsrevet fra hverandre.

I store deler av verket fusjoneres det klassiske uttrykket med elementer fra jazz/rytmisk musikk. Man kan tenke seg et møte mellom flere musikere, noen med klassisk- og andre med jazz-bakgrunn, som improviserer sammen med hver sine dialekter. Et slikt møte, hvor jeg er en slags referent, er det mye av dette stykket handler om for meg.



I tillegg til Bach og andre referanser fra pop/jazz, har jeg brukt mitt eget råmateriale som består av to akkorder som høres i sin reneste form i 1. satsen. Jeg bruker disse akkordene blant annet til å lage skalaer, nye akkorder og forskjellige motiv som er med på å binde sammen de forskjellige uttrykkene i stykket.



Det har ikke vært meningen å legge Bachs storform (tema med 30 variasjoner) til grunn for mitt verk, men snarere å la meg inspirere av hans musikk og bruke de bitene jeg liker best som ingredienser i mine egne variasjoner.



1. sats, Aria 2, er dedikert til min tredje sønn, Olav, som ble født 21. april 2011,

og 5. sats, From long ago, er til minne om min far, Svein J. Giske, som gikk bort 6. juni 2011.



-Svein H. Giske, januar 2012-









GOLDBERG 2012



The first time I heard Bach's Goldberg Variations was in the movie Silence of the lambs, in the early 1990s. I noticed the beautiful background music in one of the scenes, but at that time I didn't know what it was. A few years later, when I was studiying at the Grieg Academy, I got to know the entire piece. For me, this is a piece of music which I can listen to countless times. I think it sounds as fresh today as it did more than 15 years ago and it never ceases to inspire me.



Both Bach's composition and Glenn Gould's famous 1955 recording (which was the first one I heard) still makes a great impression on me. Before Gould recorded it at age 22, it wasn't a highly ranked piece amongst pianists and Bach was by many viewed as a bit old-fashioned. The young Canadian turned all this around. He managed to portray Bach in a reformed way, producing fine nuances in phrasing and making the many layers in Bach's music more transparent than anyone before him. Thus he plunged both himself and Bach (back) onto the international music scene.



When The Norwegian Band Federation (NMF) asked me to write the test piece for NM in 2012, it was only natural for me to use the Goldberg Variations as a starting point and inspiration for my work.



Since I was a teenager at NMF's summer courses in the mid eighties I've always listened to many different styles of music. Growing up in Sunnmøre with the Brazz Brothers as teachers and mentors, jazz-, pop/rock- and folk music were early on a natural part of my musical background. I also have my classical education from the Grieg Academy on trumpet. As the title of my piece implies, I've wanted to bring Bach to the present and put his music into various modern musical landscapes. I think you can bring about a special kind of energy when music from different genres are mixed and I've tried to do this by mixing Bach with artists and musical styles from the present.



In Goldberg 2012, the music is often constructed by several layers, which in a way are living parallel musical lives. They are seemingly moving or floating freely, almost unaware of each other, but bound together by the same basic pulse. The rythms, however, are often notated on a different rythmic subdivision level than the usual 8th- or 16th note levels.

By doing this, I hope to achieve transparent sounds that rythmically are perceived as more free and detached from each other.



In large sections of the piece, pop/jazz is fusioned with elements from Bach.

I guess you could have this little scene as a synopsis for the piece: picture a group of musicians meeting; some are classical performers, some are jazz. They start to improvise together, each in their own voice or musical dialect and I'm sort of in the middle, trying to write down what they are playing. This is what I feel much of Goldberg 2012 is about.



The foundation of the piece, in addition to Bach and references from pop/jazz music, lies also in my own material. This material, basically two chords, is heard in it's purest form in the 1st movement.

I use these chords to create scales, new chords and different motifs which contribute to blend together the different moods of the piece.



It has not been my intention to copy Bach's form (theme and 30 variations), but rather to use the bits and pieces that I like the most as an inspiration for my own variations.



The 1st movement, Aria 2, is for my 3rd son, Olav, who was born on the 21st of April 2011,

and the 5th movement, From long ago, is dedicated to the memory of my father, Svein J. Giske, who passed away on the 6th of June 2011.



-Svein H. Giske, January 2012-



____________________________________________________________





Legato or dotted legato with tenuto or marcato marks means very long (and sometimes marcato too) notes, -legato in style, but tongued.

Sometimes the dotted legato line also indicates the shape of the phrase or that there should be no gaps in the sound.









The different movements in Goldberg 2012 are:



I. Aria 2

II. Toccata

III. Aria 1

IV. Transmogrifying Bach

V. From long ago

VI. Rhapsody on Bach & Brecker





Durata: approx. 20 min.





Goldberg 2012

was commissioned by the Norwegian Band Federation

for the elite section of the 2012

Norwegian National Championships for Brass Band.







Dragefjellets Musikkorps

premiered the first performance of the wind band version

at the Norwegian Championships for wind bands in Trondheim in 2018,

conducted by the composer.







Published with support from Norsk Komponistforening/Norwegian Society of Composers







SVEIN H. GISKE



Svein H. Giske (f. 1973) er fra Ålesund og studerte komposisjon under Morten Eide Pedersens veiledning på Griegakademiet fra 2010 til 2014.

Giske har skrevet mye musikk for forskjellige typer blåseensembler, kor og kammerensembler.

Han har komponert verk til blant andre Norges Musikkorps Forbund, Bit 20, Norges Ungdomsbrassband og trompetsolist Ole Edvard Antonsen, NOSO med trombonesolist

Ian Bousfield, Eikanger-Bjørsvik Musikklag, Sjøforsvarets Musikkorps, Stavanger Brass Band, Bergen Treblåsensemble (B3), Bergen Big Band og vokalensemblet SKRIK.

Giskes arrangementer blir brukt i alle de profesjonelle korpsene i Norge og av amatørkorps i inn- og utland.



I februar 2012 ble Goldberg 2012, bestilt av Norges Musikkorps Forbund som pliktnummer til elitedivisjonen i Norgesmesterskapet for brassband, urfremført i Grieghallen. Goldberg 2012 ble av nettstedet 4barsrest.com kåret til Testpiece of the Year 2012 og til Best new music 2012 av magasinet Brass Band World. I 2013 ble det brukt som pliktnummer i World Music Contest i Kerkrade og er siden jevnlig brukt som selvvalgtstykke i NM og EM.

Giske arbeider til daglig som trompeter i Sjøforsvarets Musikkorps i Bergen. Han er musikalsk leder i Dragefjellets Musikkorps og Askøy Brassband og er i tillegg aktiv som dommer i korps-konkurranser.







SVEIN H. GISKE



Svein H. Giske (b. 1973) was born in Ålesund and studied composition at the Grieg Academy in Bergen under the guidance of the late Morten Eide Pedersen from 2010 to 2014.

Giske has composed and arranged a lot of music for wind ensembles, choir and various chamber music ensembles.

He has written works for The Norwegian Band Federation, Bit 20, The Norwegian Youth Brass Band with soloist Ole Edvard Antonsen, NOSO with trombone soloist Ian Bousfield,

Eikanger-Bjørsvik Musikklag, The Norwegian Royal Naval Forces? Band, Stavanger Brass Band, Bergen Woodwind Ensemble (B3), Bergen Big Band and the vocal group SKRIK.

Giske?s arrangements are used in all of the professional bands in Norway and by a great many amateur bands in Norway and abroad.



In february 2012 Goldberg 2012, commissioned by The Norwegian Band Federation, was the test piece in the elite section at the Norwegian Brass Band Championships in the Grieg Hall in Bergen. Goldberg 2012 was rated Test Piece of the Year 2012 by 4barsrest.com and Best New Music 2012 by Brass Band World.

In 2013 it was used as the test piece at the World Music Contest in Kerkrade and it is also used regularly as an own choice piece in both the Norwegian- and European Brass Band Championships.

Giske has been working as a trumpet player in The Norwegian Royal Naval Forces? Band in Bergen since 1996. He is the musical director of Dragefjellets Musikkorps and Askøy Brass Band and he is frequently used as an adjudicator in band contests in Norway.







SOUND SAMPLE RECORDED BY DRAGEFJELLETS MUSIKKORPS, BERGEN CONDUCTED BY SVEIN H. GISKE

Live recording from Norwegian Wind Band Championships 2018.

Full recording available on "Nm Janitsjar 2018 - Elitedivisjon"

Download complete album or single track on iTunes or Amazon.

Can be streamed on TIDAL, Apple Music, Spotify, Beat, Deezer and Music Unlimited.

  • Varenummer: 9790261715737
  • Kategori: Janitsjar
  • Produkttype: Fysisk
  • Korpskatalog: Korpskatalogen 2019
  • Besetning: Janitsjar
  • Vanskelighetsgrad: 6
  • Durata: 15'00" - 20'00"
  • Tema/Sjanger: Norsk musikk
  • Series: Noteservice Concert Band Originals and Transcripti
  • Komponist : Svein H. Giske

Svein H. Giske (Komponist)

Svein H. Giske (1973) er født og oppvokst i Ålesund. I likhet med mange andre messingblåsere har han vært innom Manger Folkehøgskule. Etter et år der begynte han ved Griegakademiet i 1994 og fikk fast jobb som trompeter i Forsvarets Musikkorps Vestlandet – FMKV (”Divisjonsmusikken”) i 1996.

Les mer
Lydeksempel / Audio
Produkttype
Digital Digital Fysisk Fysisk
Tilgjengelig
kr 3 189,00
Inkl. MVA
Loading...