The Scaffolds hadde stor suksess med denne irske sangen i 60-årene. I Norge ble den mest kjent som ”Bislet Spesial” der vidundermedisinen Te med no’ godt i, ordnet det meste for de norske skøyteløperne og publikum.
The british group The Scaffolds had a big hit with this Irish song in the sixties.
TIL DIRIGENTEN:
Prøv å få forskjellig frasering på melodiførende stemmer og det rytmiske akkompagnementet. Pass på å få frem alle stemmer. Saksofoner kan brukes på alle stemmer og forsterke der det måtte være tynt besatt. Lag gjerne egen tekst of få folk til å synge med!
TO THE CONDUCTER
It is nice if the articulation will be different for the ones with the melody line opposite to the rhythmic accompaniment. Look out for balance. The saxophones can be used on any parts to help a line to be heard
BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952) er en av Norges mest publiserte korpsarrangører. Oppvokst i Nordby skolekorps med Bariton og Trombone som instrument, har han vært med i korpsbevegelsen siden 1960. Han skrev sitt første arrangement i 1964 (12 år gammel) for en gruppe med-musikanter og har siden vært aktiv som arrangør, komponist, dirigent og dommer i NMF regi. Han er utdannet musikklærer (Høgskolen i Hedemark), men har også en komponistutdanning fra Norges Musikkhøgskole. Som komponist er han inspirert av lyttekontrollert serialisme med en sterk påvirkning fra jazz og rytmisk musikk, med milde dissonanser og tonale tyngdepunkt. Barns musikkopplevelse har alltid stått sentralt hos Kjærnes og gjennom hans virke som musikklærer og senere rektor ved både Ås og Frogn Kommunale musikk- og kulturskoler har han vært med på å utvikle dagens fleksible litteratur for mindre ensembler. I dag er han redaktør for det som gis ut av korpsmusikk hos Norsk Noteservice AS, i tillegg til å dirigere og arrangere.
BJØRN MORTEN KJÆRNES (1952) is one of Norway’s most published wind band composer and arranger. Starting out as a 7-year-old Euphonium player (and later,trombone) in a local school band, he has learned this instrumentation from the inside and as an arranger, composer and conductor he has been working with wind bands all his life. The first education was to be a music teacher, but then composing and arranging became more important and led to composition studies at the Music Academy of Oslo. As a composer he is inspired by an aural based serialism, and with a strong influence of jazz, many of the pieces have mild dissonances and tonal centrums. Some of this can also be heard in some of his arrangements. Children’s experience of music has always been important to Kjærnes and working as a teacher, and later headmaster of a music school led to developing many of the flexible instrumentations that today are published. Today he is working as the editor of wind/brass band edition of Norsk Noteservice AS and as a conductor. As the leader, for many years, of the Norwegian Band Federations adjudicating committee, he is also much used as a guest conductor and adjudicator in local and national competitions.