
LULLABY OF BIRDLAND
George Shearing skrev "Lullaby of Birdland" i 1952 for Morris Levy, eieren av New York jazzklubben Birdland. Levy hadde kommet i kontakt med Shearing og forklarte at han hadde startet et Birdland-sponset diskjockey show, og han ønsket at Shearing skulle spille inn et tema som skulle "spilles ved hver ny time." Levy ønsket opprinnelig at hans egen musikk skulle bli spilt inn, men Shearing insisterte på at han ønsket å komponere sin egen musikk. De inngikk et kompromiss ved å fordele sangens rettigheter; Komponistens rettigheter gikk til Shearing, og forlagsrettene gikk til Levy.
Shearing uttalte i sin selvbiografi at han hadde skrevet "hele tingen i løpet av ti minutter." Jean Constantin komponerte teksten til en fransk versjon, "Lola ou La legende du pays aux oiseaux".
Musikalsk form
"Lullaby of Birdland" er i trettifire takts form, og den opprinnelige tonearten var F moll (eller A ♭ dur). Dette arret er løftet en tone (G moll) for at akkordene ikke skal bli for dissonante i de dypere stemmer. Melodien bruker like mye tid i både moll og dur. Den følger en harmonisk progresjon i - vi - ii7 - V7, og den har en i - viø7 - iiø7 - V7 variasjon i moll.
LULLABY OF BIRDLAND
George Shearing wrote "Lullaby of Birdland" in 1952 for Morris Levy, the owner of the New York jazz club Birdland. Levy had got in touch with Shearing and explained that he'd started a regular Birdland-sponsored disk jockey show, and he wanted Shearing to record a theme which were "to be played on the start of every new hour" Levy originally wanted his own music to be recorded, but Shearing insisted he couldn't relate very well with it and wanted to compose his own music. They compromised by distributing the rights of the song; the composer's rights went to Shearing, and the publishing rights went to Levy.
Shearing stated in his autobiography that he had composed "the whole thing within ten minutes." Jean Constantin composed the lyrics to a French version, "Lola ou La légende du pays aux oiseaux".
Musical characteristics
"Lullaby of Birdland" is in thirty-two bar form, and its original key was F minor (or A♭ major). This arrangement is lifted to G minor, for the chords not to become too dissonant in the deeper voices. The song spends an equal amount of time in both minor and major modes. It follows a I – vi – ii7 – V7 harmonic progression, and it has a I – viø7 – iiø7 – V7 minor variation.
BJØRN MORTEN KJÆRNES
Er utdannet adjunkt med musikk både fra Hamar og Bergen lærerskole. Deretter studerte han komposisjon ved Norges musikkhøgskole med Lasse Thoresen og Olav Anton Thommessen som hovedlærere.
Han har komponert en mengde verk for mange besetninger, men først og fremst er hans utgivelser preget av arrangementer og bruksmusikk for korps. Det er i dag utgitt mer enn 250 titler med hans signatur både i Norge og utlandet.
Kjærnes interesserte seg tidlig for forlagsvirksomhet og har arbeidet for Tonika, Warner/Chappel Music Norway og for Warner Bros. (USA). I 2002 ble han med 3 andre og dannet Norsk Noteservice AS.
I Norsk Noteservice har han over mange år bygget opp korpskatalogen som redaktør og har i tillegg vært produsent for mange av Forsvarets Stabsmusikkorps og Marinemusikkens plater.
Han kjenner mediet (korps) meget godt og har i tillegg til komponist/redaktør/arrangør yrket dirigert korps i en mengde år. Han har også vært leder av dommerutvalget i NMF og fungerer aktivt som dirigent og dommer.
I dag er han freelance komponist, arrangør, dirigent og dommer, samt styremedlem i Norsk kulturskoleråd region Øst, Norsk Noteservice og styreleder i Musikk i skolen.
Han sitter også i TONO’s Musikk- og Tekstutvalg (MTU) som representant for Musikkforleggerforeningen.
BJØRN MORTEN KJÆRNES
After four years studying music at Hamar and Bergen Teacher Training College, he studied composition at the Norwegian Academy of Music with Lasse Thoresen and Olav Anton Thommessen. He has composed many works for different instrumentations, but primarily his public pieces is known to be for the amateur musicians in wind band.
More than 250 of his compositions and arrangements are published in Norway and abroad. Kjærnes was early interested in Publishing, and has been working for Tonika, Warner / Chappell Music Norway and Warner Bros. (USA). In 2002, he was one of the founders of Norsk Noteservice AS.
As an editor of band music at Norsk Noteservice (2002 – 2010), he has built up a lot of their band catalogue.
He has also been a producer on many recordings with the Staff Band of the Norwegian Armed Forces and the Royal Norwegian Navy Band. He knows the wind band very well, also being a conductor in addition to be a composer/arranger/editor/organizer.
SOUND SAMPLE RECORDED BY NOTESERVICE WIND BAND, CONDUCTED BY REID GILJE
Full recording available on "Blue Sky Swing - New Music for Flexible Instrumentation - Demo Tracks 2019-2020"
Download complete album or single track on iTunes or Amazon.
Can be streamed on TIDAL, Apple Music, Spotify, Beat, Deezer and Music Unlimited.
S H O W B L O W for fleksibelt ensemble
SHOWBLOW er en serie lettbetonte musikkstykker i spennende arrangementer for fleksibel blåse-besetning.
SHOWBLOW passer utmerket for nesten hvilket som helst ensemble, med messing, treblås eller en kombinasjon, fra fem til hundre blåsere.
SHOWBLOW kan være et redskap for å motivere til ensemblespill. Dette utvikler elevenes ferdigheter i forhold til balanse, klang, frasering, intonasjon, i tillegg til å få frem større sikkerhet på instrumentet.
SHOWBLOW inneholder musikalske utfordringer i alle stemmer.
SHOWBLOW er spesielt tilrettelagt for unge blåsere, men de eldre vil finne flere velkjente evergreens blant titlene i serien.
Hvordan bruke SHOWBLOW?
Stykkene i SHOWBLOW-serien er arrangert slik at de kan brukes med varierende instrumentsammensetninger.
Arrangementene krever likevel at hver av de fem stemmene dekkes av minst ett instrument, og ved fordeling av stemmene er det også viktig å følge instrumentasjons-guiden ( - se den følgende INSTRUMENTATION GUIDE ).
Brukes stykkene i større besetninger, kan det være en fordel å variere instrumentasjonen ved til tider å utelate instrumentseksjoner, da spesielt i repeterte partier og solo-partier. Pass på at det til enhver tid er best mulig balanse mellom stemmene.
Stykkene i serien er arrangert i ulike rytmiske stilarter. Bruk verdifull øvingstid på å få de ulike rytmiske figurer til å fungere best mulig, i tillegg til intonasjon, frasering, presisjon og stil.
Førstestemmen (Part 1) inneholder til tider en ad-lib soloseksjon. Dette gir mulighet for arbeid med improvisasjon, noe som kan fremme individuell kreativitet blant musikerne.
Slagverkstemmen er valgfri, men den kan sette en ekstra spiss på arrangementene når den taes med. Den er først og fremst beregnet for én spiller (trommesett), men kan også fordeles på flere (basstromme, skarptromme og cymbaler). Noen arrangementer har også med div. håndperkusjon.
Melodisk perkusjon (klokkespill, xylofon etc.) kan spille førstestemmen i C (Part 1,C).
Femtestemmen (Part 5) er også skrevet ut for bassgitar (el.bass eller kontrabass). Denne stemmen inneholder besifring (akkorder), som dermed også gjør det mulig å legge til piano, synthesizer eller gitar.
Hvert sett i SHOWBLOW-serien inneholder stemmer for treblås og messing; i tillegg stemmer for bassgitar (-med besifring) og slagverk.
FLEX 5 SHOWBLOW
This is our all time favorite flexible serie which has been a part of our catalogue since the 90's. Here you will find a wide variety of entertainment music from all decades arranged for 5-part instrumentation playable for quintets up to full Brass- and Concert Bands. Level of difficulty: from 2,5 to 3.
INSTRUMENTATION GUIDE
The works in the series are in five parts (plus optional parts for Bass Guitar and Drums) and will have the following instrumentation:
Instrumental parts: Woodwind instruments: Brass instruments:
Part 1, C Flute, Oboe
Part 1, Eb Eb Clarinet Eb Cornet
Part 1, Bb Bb Clarinet, Soprano Saxophone Bb Trumpet,Bb Cornet, Flugelhorn
Part 2, Bb Bb Clarinet Bb Trumpet,Bb Cornet, Flugelhorn
Part 2, Eb Alto Saxophone, Alto Clarinet Eb Alto Horn
Part 3, Eb Alto Saxophone, Alto Clarinet Eb Alto Horn
Part 3, F F Horn
Part 3, Bb Tenor Saxophone Bb Tenor Horn, Baritone/Euphonium
Part 3, C (B.C.) Trombone, Baritone/Euphonium (B.C.)
Part 4, Bb Tenor Saxophone, Bass Clarinet Bb Tenor Horn, Baritone/Euphonium
Part 4, C (B.C.) Bassoon Trombone, Baritone/Euphonium (B.C.)
Part 5, Eb Baritone Saxophone Eb Tuba (T.C.)
Part 5, Bb Bb Tuba (T.C.)
Part 5, C (B.C.) Bassoon Tuba (B.C.)
Additional parts :
Bass Guitar
(Part 5 w/chords) Electric Bass, Accoustic String Bass
Keyboards ( Piano, Synthesizer etc. ) or Guitar
Drums Drum Set ( Battery ) - for one player
or separated ( B.D., S.D., Cymbals, add. percussion ) - for min. 3 players
Bells, Xylophone or other melodic percussion can use Part 1,C
Varenummer | 9790261714846 |
---|---|
Produkttype | Fysisk produkt |
Utgivelsesår | Utgitt 2019 |
Arrangør | Kjærnes, Bjørn Morten |
Komponist | Shearing, George, Weiss, David George |
Vanskelighetsgrad | 3 |
Durata | 2'30" - 3'00" |
Tema/Sjanger | Jazz/Blues, Populærmusikk |
Besetning | Fleksibel besetning (FLEX) |
Serier | Noteservice Flex 5 Showblow |
Korpskatalog | Korpskatalogen 2019 |
Skriv din egen produktvurdering
Du må være innlogget for å skrive en produktomtale. Vennligst logg inn eller registrer deg