"Harry Rishaug.
Messingblåseren er utarbeidet for å tjene som basismateriell for musikkskolelæreren i den grunnleggende opplæring av messingblåsere, men kan like gjerne benyttes i tilsvarende undervisning i musikk valgfag i barneskolen eller i opplæring organisert av skolekorpsene selv. I sin endelige form består Messingblåseren av Melodibok 1-3 og Samspillbok for elevene, lærerveiledning og plansje for læreren.
Messingblåserens hovedprinsipper:
Messingblåseren er utarbeidet for å være basismateriell for musikkskolelærere i undervisningen av begynnerelever på messinginstrumenter.
Gjennom nivåbeskriveren er hvert trinn i Melodibok 1-3 beskrevet i detalj når det gjelder progresjon: Tonemateriale, begreper og symboler.
Samspillbokas duetter og trioer er koordinert med Melodibok 2-3 etter nivåbeskriveren.
Tilleggs-stoff kan velges ut og settes inn i system (arkiv) etter nivåbeskriveren.
Det er tilstrebet en mest mulig ideell spilleteknisk progresjon i opplegget.
Materiellet er tilrettelagt med sikte på oppstarting på instrumentet så tidlig som praktisk mulig (7-9 års alderen). Materiellet er i første rekke beregnet for undervisning av 2-4 elever i grupper.
Materiellet er beregnet for rene B eller Ess-grupper, helst med kornetter, althorn eller tenorer. Det forutsettes oppstarting direkte på instrument uten et forutgående teorikurs.
Leppesumming (Zumle-øvelser) inngår som et hjelpemiddel i startfasen, og er særlig viktig for elever med gehørsmessige eller muskulære vansker.
Innlæring av alt melodistoff bygger på sang før spill. Melodistoffet i bøkene er dels kjente sanger, folkemelodier o.l., dels ukjente, spesielt komponerte stykker.
Barnas fantasi er forsøkt stimulert ved at de oppmuntres til å lage egne komposisjoner, tekster og tegninger i heftene.
"