"Boken for deg som drømmer om å bli artist, vinne Idol, leve av å synge, våge å gå på din første audition, synge solo i et kor, ta sangtimer eller synge i band!
Sangeren en guide til artistlivet tar for seg
- hvordan du skal forberede deg til en audition eller en opptreden.
- hvordan du kan takle stress, stemmeproblemer og sceneskrekk
- hvem som er hvem i bransjen og hva de gjør
- hvordan du kan forfatte en CV.
- mikrofonteknikk
- enkle avspennings og oppvarmingsøvelser
- hvordan du kan tolke en tekst
- grunnleggende musikkteori og historikk
- hvordan du enkelt kan transponere en sang
Etter å ha jobbet som frilans sanger, artist, tekstforfatter og sangcouch i 25 år, har Kari Iveland tilegnet seg kunnskap som hun ønsker å dele med andre sangere uavhengig av alder, ambisjonsnivå eller dyktighet.I denne boken har hun også inkludert gode råd fra blant andre Anita Skorgan, Elisabeth Moberg, Mariann Thomassen, Stein Østbø, sangpedagog Rigmor Tarøy og David Eriksen som alle bidrar med tanker om hva som kan være nyttig for en sanger å ta hensyn til i utviklingen av en karriere.
FORORD«Kan du lære meg å synge?»... er et spørsmål jeg ofte får.Da svarer jeg bestandig nei. Vi synger alle med den stemmen vi har. Alternativet er vel, opplagt nok, temmelig umulig. Min påstand er derfor at ingen kan «lære» å synge. Alle kan det allerede. Det vi derimot kan lære litt om er hvordan vi kan utnytte den stemmen vi har på best mulig måte. Vi kan trene stemmen til å gå høyere, dypere og tåle mer og bli tryggere, utvikle klangen og vårt eget særpreg.Stemmebåndene våre er små og sårbare og tåler ikke bestandig de belastningene vi utsetter dem for. Vi er ofte utrent og kjenner ikke instrumentet vårt godt nok.
Stemmen er også sårbar for andre ting. Lite søvn. Alkohol. Røyk. Soling. Snakking. Følelsesmessige opplevelser som kjærlighetssorg, sinne og gråt. Også selvfølgelig halsinfeksjoner, forkjølelse og andre sykdommer. Det fine er at stemmen responderer på gode ting på samme måte som kroppen vår. Hvile, søvn, sunne matvaner, fred i sinnet og følelseslivet.Virkeligheten viser oss allikevel at vi opplever å leve i begge disse verdenene.Noen ganger stemmer alt og andre ganger ingenting. Uansett må vi på jobb og synge på scenen, i studio eller på en audition. Kjenner vi instrumentet vårt og våre egne reaksjoner, er det lettere å møte disse utfordringene. Vi kan «bruke» minnet om de gode og vonde opplevelsene i livet. Vi kan også balansere sene netter med taushet, hvile og vann dagen etter. Triste opplevelser med gode. Få trøst og gråte ut. Være vår egen beste venn.Å være en god formidler handler som alt annet i livet om én ting: Bli kjent med deg selv og drømmene dine, talentene og mulighetene, men også begrensningene og utfordringene.
Når vi begynner å kjenne oss selv, kan vi nå hemmelighetene våre og finne svaret på det viktigste spørsmålet: Hvem er jeg og hva ønsker jeg å dele med andre?For noen tar det lang til å finne ut disse tingene, for enkelte kan det forandre seg over tid, mens andre har visst hele livet hva de vil gjøre. Enkelte lager eget materiale og akkompagnerer seg selv, mens noen synger i gospelkor, andre i band og atter andre på badet.Men alle bærer de kanskje på en drøm om å komme seg ut av dusjen, gutte-rommet eller koret og stå på en scene alene og synge. For at vi skal nå det målet vi har satt oss, er det mange faktorer som spiller inn.I denne boken vil jeg forsøke å illustrere noen av utfordringen jeg selv har møtt både som utøver og pedagog.
Jeg har tatt utgangspunkt i hva jeg selv skulle ønske jeg visste den gangen jeg så smått begynte å tenke på å synge litt mer enn bare på pikerommet.Etter at jeg nå har jobbet i over tjue år på forskjellige arenaer i musikkverden, har jeg gjort meg en del erfaringer. På det grunnlaget har jeg sammenfattet noen enkle råd som jeg har lyst til å formidle videre.«Alle vet litt om noe, men ingen vet alt om alt.»Ønsket med denne boken er at den kan være en enkel guide til sangens og sangerens verden. Derfor vil en del av informasjonen som står her være en selvfølge for deg, men forhåpentligvis vil du finne sider som kan være til nytte for deg og utvide forståelsen av en sangers hverdag. Uansett hvilke ambisjoner du måtte ha for din egen karriere.Husk at drømmer ikke alltid trenger å oppfylles for å ha en verdi. Det er heller ikke et nederlag å ikke oppfylle en drøm. Drømmene er med på å drive oss fremover og musikken og sangen kan være kilden til ekstra overskudd i livet, til glede, hvile og inspirasjon hele livet. Derfor, uansett hva du velger eller har valgt å gjøre som sanger, ikke glem å Ha det GØY!
HVEM er bidragsyterne til denne boken?
Rigmor Tarøy: Sangpedagog som har jobbet med de mest kjente artistene og skuespillerne i dette landet. Hun er for tiden ansatt som konsulent ved Det norske teateret og var den første som fikk lektorat i ikke-klassisk sang.
Elisabeth Moberg: Sanger, skuespiller og låtskriver som kanskje foreløpig er best kjent fra «Kvinner på Randen». Utdannet i musikk ved Universitetet i Oslo.Anita Skorgan: Sanger, låtskriver, pianist og produsent. I tillegg til mange egne utgivelser bidrar hun som låtskriver og sanger på andres, på juleturneer og med gruppen Queen Bees.
Mariann Thomassen: Frontfigur og låtskriver i bandet Surferosa. En begavet,nyskapende artist og trendsetter. Idoldommer i 2007.
Anne-Marie Giørtz: Jazzsanger med utgivelser under eget navn, med AB und ZU, og Trio de Janeiro m.fl . Utdannet ved universitet i Oslo med jazzsang, piano og saksofon som hovedinstrument og bred erfaring som pedagog fra NIS, konservatoriet i Oslo og Kristiansand m.m..
David Eriksen: En av Norges mest profi lerte pop-produsenter. I tillegg til å være en begavet låtskriver ble han kjent for alvor for det norske folk som Idoldommer.
Shiona Law: MaLaw kulturformidling.
Rolf Iversen: Han har arbeidet med tekstformidling som profesjonell skuespiller og teaterregissør for amatører i over 30 år. Arbeider for tiden også med næringslivsteater om kommunikasjon som skuespiller og veileder.
Person og Nilsen: Svenn Persson og Asle Nilsen: lydteknikere for bl.a a-ha,Nils Petter Molvær og Sissel Kyrkjebø.Stein
Østbø: Forfatter og musikkjournalist i VG.
Rolf Graf: Artist, låtskriver og bassist. Kursleder og foredragsholder i bransjekunnskap. Journalist og redaktør i Musikkpraksis
Siri E. Abrahamsen: Konsulent, kursleder, motivator og sparringspartner i organisasjoner som er i utvikling og endring.
Øystein Selenius: skuespiller, komponist, tekstforfatter, danser og sanger.
Øivind Madsen: bassist, låtskriver og forfatter av elbassboka 1 og 2
Språkkonsulent: Hans-Henrik Sørensen. Redaktør, tekstforfatter
Fagkonsulent: Solveig Slettahjell. Jazzsanger med flere egne utgivelser, men også med erfaring fra vokalgrupper som Kvitretten. Hun har hovedfag i vokalpedagogikk fra Norges Musikkhøyskole og har lang erfaring som pedagog.
INNHOLD
Forord
1. Sangeren og stemmen
- kunnskap og bevisstgjøring s.10
- Er kunnskap skadelig? s.13
- Hvor er stemmen? s.14
- strupen s.15
- resonans s.18
2. Sangeren og pusten
- Pust s.24
- Pusten er utgangspunktet for alt s.26
- Tonen som satt fast s.29
- Den lille mannen og fru Tarøy s.32
3. Sangeren og kunnskap
- Sangteknikk og sangundervisning s.36
- Hvordan skal vi vite hva vi trenger av kunnskap? s.39
- Litt basiskunnskap og ulike begreper s.41
- Spenninger s.42
- stemmeproblemer s.45
- sjekkliste for slitne stemmer s.46
4. Sangeren og opptredenen
- Huskeregler på audition s.52
- Hva bør jeg gjøre før opptreden eller audition s.54
Hva vil det si å være godt forberedt?
Forskjellen på å varme opp og trene,
plassering på scenen, lydforhold
- Oppvarming s.60
5. Sangeren og teksten
- Tekstens betydning for sangen og sangeren s.64
- Metode for analyse av tekst s.66
- Stupid Girls s.67
- Lys og varme s.71
6. Sangeren og studio
- En syngedames bekjennelse s.78
- Synge i studio s.81
miks, headset, dubbe, kore
7. Sangeren i historien
- Fra min egen reise bakover i tid. Et tilbakeblikk på sjangere,
sangere og band som har inspirert meg
- Blues s.89
- Jazz s.90
- Gospel, R&B, soul s.94
- rock n roll og pop s.97
8. Sangeren og skrekken
- Sceneskrekk s.110
- Den indre kritiker s.116
- Den ytre kritiker s.119
9. Sangeren og teorien
- Kommunikasjon s.126
- Musikkteori s.127
- Form s.135
- improvisasjon s.141
- Transponering s.143
10. Sangeren og hvem er hvem og hva er hva
- Hvem er hvem? s.154
Hvilke praktiske ting bør du tenke på som artist? s.157
Hvordan skrive en CV
Utdannelse, økonomisk støtte og organisasjoner
- Ordliste s.160
- oppgaver og noter og tekst til sanger s.162
Den du veit, Kor e alle helter hen,
Summer moved on, Just hold me,
Don t save me, Enhjørningen
Sammendrag s.176
Bidragsytere og litt om forfatteren s.180
Kilder s.182
"