
SEID var en spådom sermoni praktisert blant vikingene som ble brukt til å spå om fremtiden. Under sermonien ble det sunget besvergningssanger av kvinner og seersken (Volva) falt i transe.
I andre arktiske kulturer finner vi liknende sermonier, der medisinmannen (vismannen) eller sjamanen slo på en tromme dekt av magiske runetegn og på den måten kom i transe. Slik kunne også han nå de dypeste sider av sin egen underbevissthet - en reise hinsides tid og rom.Disse ordene står i partiturets informasjonsside. Ordforklaringen sier noe om inspirasjonskilden eller utgangspunktet mitt for å skrive dette verket. Jeg skriver ikke programmusikk, men tittelen kan gi lytteren assosiasjoner til noe som gjør det “enklere” å forholde seg til musikken.
For dem som måtte være interessert, så er ordet seid f.eks. nevnt i Snorre´s Ynglingesaga og i sagaen om Harald Hårfagre eller man kan slå opp i leksikon eller annen relevant litteratur. Verket er i en sammenhengende sats, men inneholder ulike deler:DEL 1: viktig materiale presenteres:
Allegro risoluto: Begynner med Tomtoms and Timps, men horngruppa presenterer snart en viktig melodisk linje.
Deciso e brillante: alle spiller med mute og et ganske heftig riff høres i øverste del av kornettgruppen.
Poco piu mosso: Trombonene er viktige her.
Ritard. poco a poco al Lentando: en overgang som roer det hele ned.
Lento: Kornett-solo etterfulgt av en kort akkord-passage.
Feroce ma sostenuto: en kort overgang der man etterhvert hører noen store akkorder.
Lento: Eufonium-solo, deretter tematisk materiale i kornettgruppen.
Energico: en kort overgang.
Lento: baritone-duett etterfulgt av en euph. duett.Del 2: videre utvikling:
Feroce: en kort overgang.
Allegro con brio - Poco meno mosso - Meno mosso - Poco lento: Hurtig del der det tematiske materiale ofte presenteres som duetter. Musikkens energi avtar gradvis og gir plass for Eb-bass:
Cadenza: Eb bass og litt akkomp.
Allegro mod. e feroce, Distinto: Denne delen er litt “vill”. Tuba-riffet er hentet fra et tidligere tema spilt av kornetter og trommingen referer til åpningen av stykket.
Maestoso ma brillante: Baserer seg på andre del i stykket (kornett-riff).
Denne delen er som en slags stor finale, men stykket slutter ikke her, fordi en
Epilog: Lento mesto følger til slutt.I "Seid - versjon B" (fra 2009) kommer "Lento mesto" før tubakadensen og en ny kort og heftig slutt, basert på åpningsdelens materiale, er lagt til.
Torstein Aagaard-Nilsen (1964) er utdannet ved Universitetet i Bergen (matematikk) og Bergen Musikkonservatorium, der han studerte trompetspill, musikkteori/komposisjon og pedagogikk. Han har komponert profesjonelt siden slutten av 80-tallet, ved siden av undervisning, dirigering og instruksjon.
Fra verket "The Fourth Angel" (for trompet og sinfonietta), som han begynte på i 1992 og gjorde ferdig i 2001, går det en utviklingslinje, der formen søker å uttrykke narrative og visuelle aspekter i en impulsiv og kommuniserende musikk. Andre eksempel på dette er "The Cry of Fenrir", en konsert for tuba og orkester fra 1997, og sinfoniettaverkene i Fabula-serien
Med "Crossing Lines" (1998) har stilen gradvis endret, flere harmoniske lag får eksistere samtidig. I "Pierrot´s Lament" (konsert for euphonium og orkester) blir den harmoniske strukturen utarbeidet ved at avanserte dataprogram brukes til å utarbeide rekker av store akkorder med sterk indre sammenheng. I f.eks. "Cantilena III" (2006) og "Blue Phrases" (2007) er den harmoniske paletten ytterligere utvidet ved bruk av mikrotonalitet. Samtidig kan den oppleves som musikk i flere sjikt, som i "Aubade - Dawn Songs of the Fabulous Birds" (2002/03).
Aagaard-Nilsen var leder for Ny Musikk avd. Bergen fra 1990 til 1994 og var bl.a. med å etablere Autunnale-festivalen i Bergen (i 1993) som senere gikk inn i den nåværende festivalen Borealis. I 1992/93 var han arrangør og komponist for de norske forsvarskorpsene. Siden 2001 har han sittet i styret til Norsk Komponistforening. Han er kunstnerisk ansvarlig for BrassWind Festivalen i Bergen som han startet i 2004 sammen med Manger Musikklag. Det er en festival der profesjonelle utøvere av blåse- eller slagverkinstrumenter møter de beste amatørutøverne våre.
To ganger de siste årene har han mottatt Statens arbeidstipend for kunstnere, 2001/2002 og 2005/2006.
I 2007 mottok han Hordaland Fylkeskommunes kunstnerstipend.
Hans kunstneriske aktivitet, brede produksjon og arbeidet med amatørmusikere, skolekorps, samt formidling og komponering av samtidsmusikk til barn og unge, kan bl.a. forklares ut fra at han i mange tilfeller betrakter komponistgjerningen som en type sosial akt. «Kunstnere spiller en viktig rolle som opplevelsesentreprenører i samfunnet i dag. Vi konkurrerer om oppmerksomhet fra stadig sterkere media. Men kommersielle mediauttrykk klarer ikke det kunsten klarer. Fortsatt er det slik at det er den som kan krype under huden på folk, for å bli der som avtrykk av opplevelser. Det gjør det utrolig viktig å holde på."(oppdatert 2008)
“SEID was a divination ceremony practised by the Vikings which could be used to reveal knowledge of the future. During the ceremony, women sang incatations and the Seeress (Völva) passed into a kind of trance.
In other arctic cultures similar ceremonies took place during which the Medicine man (Sage), or Shaman, would beat a drum covered with magic runes, and he too would pass into a trance, reaching the deepest part of his own sub-conciousness - a journey beyond time and space....”
The piece is in one movement, but there are different sections in it:
Part 1: important material beeing exposed:
Allegro risoluto: Begins with Tom-toms and Timps, but very soon the horn-section has an important melodic line.
Deciso e brillante: muted band, caracteristic material heard in top cornets.
Poco piu mosso: Trombones are important here.
Ritard. poco a poco al Lentando: this is a bridge that calm down everything.
Lento: Cornet-solo followed by a short passage based on chords.
Feroce ma sostenuto: a short bridge with some big chords coming in.
Lento: Euphonium-solo, then the cornet section.
Energico: a short bridge.
Lento: baritones followed by euph.´s
Part 2: further development:
Feroce: a short bridge.
Allegro con brio - Poco meno mosso - Meno mosso - Poco lento: Fast section with melodic material often as duets. The music gradually loose energy and the Eb bass takes over the scene:
Cadenza: Eb bass and some accompainment.
Allegro mod. e feroce, Distinto: This section is a bit “wild”, but the bass-riff is based on previous material and the drumming refer to the very opening.
Maestoso ma brillante: Based on the second section of the piece.
This section is like a great finale, but it does not end the piece, because an
Epilogue: Lento mesto follows.In 2009 I wrote an alternative ending by using some of the main material and the energy opening part. This, in a way, changes the whole experience of the work as a whole.
The music is not programmatic. It is a piece of music that can be heard without knowing the title. When I called the piece Seid I wanted to focus on what inspired me by the time I wrote the piece.
The use of Tom-toms in the beginning is inspired by the fact that even the god Odin (known from Scandinavian mythology) used a drum when he practised seid.
In every shamanistic religion, the “journey” is very important. During the trance, they can see things that no other man can see.
Torstein Aagaard-Nilsen (b. 1964, Norway) is a composer, arranger, brass tutor, conductor and teacher. He grew up in Lofoten, but he now lives on the island Radøy, not far from Bergen.
Aagaard-Nilsen has gained an international reputation for his music for Brass- and Wind Bands and Ensembles. The contact with some of the best brass players in Europe has, among other works, resulted in several concertos for brass instruments.
The broad spectre of musical activity, the versitality in his production and his interest in working with amateurs and young musicians, can be explained by the fact that Aagaard-Nilsen sees composition as a kind social activity. "The composers (and artists in general) play a an important role in the society as a guide to experiences".His contact with the contemporary music scene in Bergen resulted in commissions from the Norwegian section of ISCM, the BIT 20 Ensemble and festivals Music Factory, Autunnale. In recent times his music has been performed at Borealis (Bergen International Contemporary Music Festival) and the International Festival of Bergen (Festspillene).
From the work «The Fourth Angel» (for Trumpet and Sinfonietta), which he commenced in 1992 (finished in 2001), a line of development goes though the 90s, in which the form endeavours to express both a narrative and a visual aspect in an attempt to reach a music with an impulsive and communicative appearance.
From 1998 (Crossing Lines) his style has slightly changed. With the Euphonium Concerto "Pierrot´Lament" (2000/01), the harmonic structure reaches a new level by the use of coherent rows of harmonies developed by advanced computer programs. The music tends to get more complex and multi-layered as you can explore in works like "Aubade" (2002/03). In "Cantilena III" (2006) and "Blue Phrases" (2007) the harmonies get even more extended by use of micro tonality.
I andre arktiske kulturer finner vi liknende sermonier, der medisinmannen (vismannen) eller sjamanen slo på en tromme dekt av magiske runetegn og på den måten kom i transe. Slik kunne også han nå de dypeste sider av sin egen underbevissthet - en reise hinsides tid og rom.Disse ordene står i partiturets informasjonsside. Ordforklaringen sier noe om inspirasjonskilden eller utgangspunktet mitt for å skrive dette verket. Jeg skriver ikke programmusikk, men tittelen kan gi lytteren assosiasjoner til noe som gjør det “enklere” å forholde seg til musikken.
For dem som måtte være interessert, så er ordet seid f.eks. nevnt i Snorre´s Ynglingesaga og i sagaen om Harald Hårfagre eller man kan slå opp i leksikon eller annen relevant litteratur. Verket er i en sammenhengende sats, men inneholder ulike deler:DEL 1: viktig materiale presenteres:
Allegro risoluto: Begynner med Tomtoms and Timps, men horngruppa presenterer snart en viktig melodisk linje.
Deciso e brillante: alle spiller med mute og et ganske heftig riff høres i øverste del av kornettgruppen.
Poco piu mosso: Trombonene er viktige her.
Ritard. poco a poco al Lentando: en overgang som roer det hele ned.
Lento: Kornett-solo etterfulgt av en kort akkord-passage.
Feroce ma sostenuto: en kort overgang der man etterhvert hører noen store akkorder.
Lento: Eufonium-solo, deretter tematisk materiale i kornettgruppen.
Energico: en kort overgang.
Lento: baritone-duett etterfulgt av en euph. duett.Del 2: videre utvikling:
Feroce: en kort overgang.
Allegro con brio - Poco meno mosso - Meno mosso - Poco lento: Hurtig del der det tematiske materiale ofte presenteres som duetter. Musikkens energi avtar gradvis og gir plass for Eb-bass:
Cadenza: Eb bass og litt akkomp.
Allegro mod. e feroce, Distinto: Denne delen er litt “vill”. Tuba-riffet er hentet fra et tidligere tema spilt av kornetter og trommingen referer til åpningen av stykket.
Maestoso ma brillante: Baserer seg på andre del i stykket (kornett-riff).
Denne delen er som en slags stor finale, men stykket slutter ikke her, fordi en
Epilog: Lento mesto følger til slutt.I "Seid - versjon B" (fra 2009) kommer "Lento mesto" før tubakadensen og en ny kort og heftig slutt, basert på åpningsdelens materiale, er lagt til.
Torstein Aagaard-Nilsen (1964) er utdannet ved Universitetet i Bergen (matematikk) og Bergen Musikkonservatorium, der han studerte trompetspill, musikkteori/komposisjon og pedagogikk. Han har komponert profesjonelt siden slutten av 80-tallet, ved siden av undervisning, dirigering og instruksjon.
Fra verket "The Fourth Angel" (for trompet og sinfonietta), som han begynte på i 1992 og gjorde ferdig i 2001, går det en utviklingslinje, der formen søker å uttrykke narrative og visuelle aspekter i en impulsiv og kommuniserende musikk. Andre eksempel på dette er "The Cry of Fenrir", en konsert for tuba og orkester fra 1997, og sinfoniettaverkene i Fabula-serien
Med "Crossing Lines" (1998) har stilen gradvis endret, flere harmoniske lag får eksistere samtidig. I "Pierrot´s Lament" (konsert for euphonium og orkester) blir den harmoniske strukturen utarbeidet ved at avanserte dataprogram brukes til å utarbeide rekker av store akkorder med sterk indre sammenheng. I f.eks. "Cantilena III" (2006) og "Blue Phrases" (2007) er den harmoniske paletten ytterligere utvidet ved bruk av mikrotonalitet. Samtidig kan den oppleves som musikk i flere sjikt, som i "Aubade - Dawn Songs of the Fabulous Birds" (2002/03).
Aagaard-Nilsen var leder for Ny Musikk avd. Bergen fra 1990 til 1994 og var bl.a. med å etablere Autunnale-festivalen i Bergen (i 1993) som senere gikk inn i den nåværende festivalen Borealis. I 1992/93 var han arrangør og komponist for de norske forsvarskorpsene. Siden 2001 har han sittet i styret til Norsk Komponistforening. Han er kunstnerisk ansvarlig for BrassWind Festivalen i Bergen som han startet i 2004 sammen med Manger Musikklag. Det er en festival der profesjonelle utøvere av blåse- eller slagverkinstrumenter møter de beste amatørutøverne våre.
To ganger de siste årene har han mottatt Statens arbeidstipend for kunstnere, 2001/2002 og 2005/2006.
I 2007 mottok han Hordaland Fylkeskommunes kunstnerstipend.
Hans kunstneriske aktivitet, brede produksjon og arbeidet med amatørmusikere, skolekorps, samt formidling og komponering av samtidsmusikk til barn og unge, kan bl.a. forklares ut fra at han i mange tilfeller betrakter komponistgjerningen som en type sosial akt. «Kunstnere spiller en viktig rolle som opplevelsesentreprenører i samfunnet i dag. Vi konkurrerer om oppmerksomhet fra stadig sterkere media. Men kommersielle mediauttrykk klarer ikke det kunsten klarer. Fortsatt er det slik at det er den som kan krype under huden på folk, for å bli der som avtrykk av opplevelser. Det gjør det utrolig viktig å holde på."(oppdatert 2008)
“SEID was a divination ceremony practised by the Vikings which could be used to reveal knowledge of the future. During the ceremony, women sang incatations and the Seeress (Völva) passed into a kind of trance.
In other arctic cultures similar ceremonies took place during which the Medicine man (Sage), or Shaman, would beat a drum covered with magic runes, and he too would pass into a trance, reaching the deepest part of his own sub-conciousness - a journey beyond time and space....”
The piece is in one movement, but there are different sections in it:
Part 1: important material beeing exposed:
Allegro risoluto: Begins with Tom-toms and Timps, but very soon the horn-section has an important melodic line.
Deciso e brillante: muted band, caracteristic material heard in top cornets.
Poco piu mosso: Trombones are important here.
Ritard. poco a poco al Lentando: this is a bridge that calm down everything.
Lento: Cornet-solo followed by a short passage based on chords.
Feroce ma sostenuto: a short bridge with some big chords coming in.
Lento: Euphonium-solo, then the cornet section.
Energico: a short bridge.
Lento: baritones followed by euph.´s
Part 2: further development:
Feroce: a short bridge.
Allegro con brio - Poco meno mosso - Meno mosso - Poco lento: Fast section with melodic material often as duets. The music gradually loose energy and the Eb bass takes over the scene:
Cadenza: Eb bass and some accompainment.
Allegro mod. e feroce, Distinto: This section is a bit “wild”, but the bass-riff is based on previous material and the drumming refer to the very opening.
Maestoso ma brillante: Based on the second section of the piece.
This section is like a great finale, but it does not end the piece, because an
Epilogue: Lento mesto follows.In 2009 I wrote an alternative ending by using some of the main material and the energy opening part. This, in a way, changes the whole experience of the work as a whole.
The music is not programmatic. It is a piece of music that can be heard without knowing the title. When I called the piece Seid I wanted to focus on what inspired me by the time I wrote the piece.
The use of Tom-toms in the beginning is inspired by the fact that even the god Odin (known from Scandinavian mythology) used a drum when he practised seid.
In every shamanistic religion, the “journey” is very important. During the trance, they can see things that no other man can see.
Torstein Aagaard-Nilsen (b. 1964, Norway) is a composer, arranger, brass tutor, conductor and teacher. He grew up in Lofoten, but he now lives on the island Radøy, not far from Bergen.
Aagaard-Nilsen has gained an international reputation for his music for Brass- and Wind Bands and Ensembles. The contact with some of the best brass players in Europe has, among other works, resulted in several concertos for brass instruments.
The broad spectre of musical activity, the versitality in his production and his interest in working with amateurs and young musicians, can be explained by the fact that Aagaard-Nilsen sees composition as a kind social activity. "The composers (and artists in general) play a an important role in the society as a guide to experiences".His contact with the contemporary music scene in Bergen resulted in commissions from the Norwegian section of ISCM, the BIT 20 Ensemble and festivals Music Factory, Autunnale. In recent times his music has been performed at Borealis (Bergen International Contemporary Music Festival) and the International Festival of Bergen (Festspillene).
From the work «The Fourth Angel» (for Trumpet and Sinfonietta), which he commenced in 1992 (finished in 2001), a line of development goes though the 90s, in which the form endeavours to express both a narrative and a visual aspect in an attempt to reach a music with an impulsive and communicative appearance.
From 1998 (Crossing Lines) his style has slightly changed. With the Euphonium Concerto "Pierrot´Lament" (2000/01), the harmonic structure reaches a new level by the use of coherent rows of harmonies developed by advanced computer programs. The music tends to get more complex and multi-layered as you can explore in works like "Aubade" (2002/03). In "Cantilena III" (2006) and "Blue Phrases" (2007) the harmonies get even more extended by use of micro tonality.
Varenummer | 9790261848442 |
---|---|
Produkttype | Digitalt produkt |
Komponist | Aagaard-Nilsen, Torstein |
Vanskelighetsgrad | 6 |
Tema/Sjanger | Norsk musikk, Originalmusikk |
Besetning | Brassband (BB) |
Skriv din egen produktvurdering
Du må være innlogget for å skrive en produktomtale. Vennligst logg inn eller registrer deg