Produktdetaljer
  • Varenummer: 9790661027898
  • Kategori: Janitsjar
  • Produkttype: Fysisk
  • Besetning: Janitsjar
  • Vanskelighetsgrad: 3
  • Tema/Sjanger: Film/TV/Musikaler
  • Series: Noteservice Concert Band Entertainment
  • Komponist: Jim Jacobs

Summer Nights - Vokal + CB

Fra Grease

Kategori: Janitsjar
Besetning: Janitsjar
Vanskelighetsgrad: 3
Komponist: Jim Jacobs


Dette er en serie på 13 arrangementet som til sammen utgjør en full konsertversjon av filmen Grease (1978). For en slik framføring kreves, i tillegg til korpset, en mannlig og kvinnelig vokalist samt en kompgruppe bestående av gitar og/eller piano og bassgitar, og eventuelt en egen dedikert trommeslager. Nedenfor står et forslag til en rekkefølge på konserten (som i all hovedsak følger forløpet i filmen), samt noen korte kommentarer til hvert musikalske nummer.



Grease (is The Word)

Den ?egentlige? åpningslåta i filmen, og også tenkt som første låt i konserten. Begge vokalistene er like fremtredende. Soloklarinettstemmen er relativt utfordrende og kan til nød sløyfes ? alle linjer og løp er doblet opp i kompstemmen.



Summer Nights

Her synger Danny og Sandy om den altfor korte sommerferien, evige kjærlighetsløfter og brustne drømmer. Selv om den opprinnelig er en vokalduett, så KAN ?Summer Nights? også brukes som ei ren instrumentallåt. Alle vokallinjer og innsatser er lagt ut i korpsstemmene. Vær oppmerksom på at tempoet helt bevisst er tenkt en god del ned i forhold til versjonen i filmen. Bassklarinettåpningen ligger som stikknoter i tubastemmen dersom korpset ikke har bassklarinett i besetningen.



Rydell?s Fight Song

En gjennomgangsmelodi i filmen. Rydell High?s egen signaturlåt, med tekst hentet fra fotballlagets heiagjeng. Introen går helt firkantet i 2/4, men resten av marsjen er gjennomgående i 6/8-takt. En av 1.fløytene kan doble på piccolo. Kan helt fint gjøres uten vokal.



Hopelessly Devoted To You

Sandy er håpløst forelsket i Danny til tross for at han både har fornærmet henne og knust hjertet hennes. Den ene av tre-fire ?pilarlåter? i Grease. Bassklarinett er nok en gang cuet inn hos både barytonsax og tuba, men det holder at en av disse instrumentene dekker opp.



Greased Lightning

Låta om bilen som går fra å være vrakgods til å bli gatas (og racerbanens) pryd ved hjelp av entusiasme og hard jobbing. Dette er rock?n?roll! Opprinnelig en sololåt for Danny, men den kvinnelige vokalisten er i stor grad involvert (koringer, andrestemmer etc.). Versjonen er noe forkortet i forhold til den som opptrer i filmen.



Moonin?

Kjærlighetsduett mellom Roger (fra Burger Palace Boys, Dannys gjeng) og Jan (en av the Pink Ladies). Arrangementet er pga. lesbarhet skrevet i 6/8-takt, selv om låta i utgangspunktet er en klassisk 12/8-ballade. Så frasene må generelt tenkes over to og to, alternativt fire og fire takter. Spesielt i saksofonseksjonen tenkes alle linjer veldig legato såfremt ikke noe annet er markert.



It?s Raining On Prom Night

Sandy har blitt dumpet av Danny på den store skoledansen, og synger ut om sine frustrasjoner. Her er det viktig at det hele tiden blir ?snert? og framdrift i de stakkato 8-delene i både treblås- og messingseksjonen. Lurt å tenke mer poplåt enn ballade på denne sangen.



Born To Hand Jive

Det musikalske høydepunktet fra den TV-sendte dansekonkurransen på Rydell High omtrent midtveis i filmen. Mannlig vokalist har leadstemmen, mens den kvinnelige hele veien er sentral som korist. Akkurat denne versjonen er ikke hentet fra filmsoundtracket, men fra sceneutgaven Original London Cast. Et litt mer moderat tempo og symfonisk anlagte blåsepartier gjør denne mer passende for janitsjarbesetning. Akkurat som med Greased Lightning så må denne spilles som en rockelåt!



Sandy

Dannys motsvar til ?Hopelessly Devoted to You?. Her står han forlatt på en drive-in ? kino etter at hans relativt klønete romantiske tilnærmelser har blitt avvist av Sandy. Alle lange toner i blåsestemmene her fyller viktige orkestrale funksjoner. Fagottsoloen er doblet i kompstemmen, og spesielt dersom man har med gitar kan det gi en fin klanglig effekt at begge spiller.



There Are Worse Things I Could Do

Skolens tøffe jente Rizzo synger en vakker forsvarstale for livsførselen sin etter det har blitt klart at hun har blitt gravid. 1. Trompet (solo) har en sentral rolle her ? tenk veldig solistisk! Det samme gjelder klokkespill ? anbefales sterkt at denne prioriteres i slagsverkseksjonen uansett besetningsstørrelse.



Look At Me, I?m Sandra Dee (reprise)

Sandys egen versjon av ?Sandra Dee?, som framføres i filmen idet hun bestemmer seg for å forandre seg, skifte stil og bli ?groovy?. Ut med Sandra Dee, inn med den nye, røffe Sandy. En stillferdig åpning går over i et storslagent symfonisk klimaks som må tas HELT ut, før det hele avrundes med en feiende rock?n?roll fanfare. Spesielt kompet har fullstendig frie tøyler i sluttpartiet. Taktene 60-67 kan repeteres ad infinitum, og siste takt spilles på cue.



You?re The One That I Want

Nye tøffe Sandy og Danny framfører den avgjørende duetten. Her har korpset overveiende stryk-, blåserekke- og korfunksjon, og kompet seiler opp i frontlinjen for alvor. Bokstav G kan åpnes opp og repeteres så lenge man måtte ønske. Pass på at lange toner ikke blir flate og ?døde?, men alltid spilles framover og med en ørliten crescendo. Det skal være mulig å høre underdelingen selv i helnotene!



We Go Together

Når samtlige låter gjøres som en full konsert, kan denne låta brukes enten som en finale eller skytes inn mellom de to roligere låtene ?Sandy? og ?There Are Worse Things I Could Do?. Denne kan fylle to funksjoner, enten som et stort instrumentalnummer for korpset eller med vokalistene slik som i filmen.



GREASE

This is a full concert version of the movie ?Grease? (1978) consisting of 13 arrangements. In performance, in addition to the concert band, a male and female vocalist are required, as is an accompaniment group consisting of guitar/and or piano, bass guitar and possibly a separate drummer. Below is a suggested order for the concert (that mostly follows the story line of the movie) together with comments to the individual arrangements.



Grease (is The Word)

The ?real? opening number in the movie is also the first song in this concert version. Both vocalists are equally prominent. The solo clarinet part is relatively challenging and may be cut ? all parts and runs are doubled in the accompanying group.



Summer Nights

This is the famous duet where Danny and Sandy sing of the summer they wish had lasted so much longer, the promise of love, and subsequent broken dreams. Although this originally is a duet ?Summer Nights? MAY be performed purely instrumental as all vocal lines and entrances are also found in the concert band parts. The tempo is intentionally far slower than that of the movie version. The bass clarinet part may be played by the tuba for the concert bands that do not have bass clarinet as part of their instrumentation.



Rydell?s Fight Song

One of the famous theme melodies from the movie. This is Rydell High?s own signature number, with lyrics taken from the football team?s cheerleaders. The introduction plays in a strict 2/4 beat while the remainder of the march is in 6/8. One of the first flutes may double the piccolo. This arrangement may easily be performed without vocals.



Hopelessly Devoted To You

Sandy is hopelessly in love with Danny even though he has insulted her and broken her heart. This is one of the movie?s biggest hits. The cues for the bass clarinet are once again to be found in the baritone saxophone and tuba parts. It is sufficient, however, that one of these instruments covers the part.



Greased Lightning

The song that tells the story of the car that is transformed from a wreck into the king of the road (and racing track) through enthusiasm and hard work. This is rock?n?roll!

The female vocalist is very much involved (singing backup and harmony) even though the song originally is a solo piece for Danny. The concert version is somewhat shorter than the original in the motion picture.



Moonin?

A love duet between Roger (from the Burger Palace Boys, Danny?s gang) and Jan (one of the pink ladies). The arrangement is written in 6/8 for the sake of readability, even though the piece is a classic 12/8 ballad. It therefore needs to be phrased in 2, or alternatively over 4 and 4 bars. In the saxophone section, especially, it is important to play legato unless otherwise marked.



It?s Raining On Prom Night

Sandy has been dumped by Danny at the school dance and is singing about his frustration. It is important that the piece has a ?perkiness? and a forward moving motion to it in the staccato quavers in both the woodwind and brass sections. It is best to think of this arrangement more as a pop song than a ballad.



Born To Hand Jive

This is the musical highlight from the televised high school dance competition. It has a male lead vocal and female backup singer. This version is not taken from the movie, but from the stage version ?original London cast?. The moderate tempo and symphonic sounding wind sections make the arrangement more appropriate for concert band. As with ?Greased Lightning? this piece needs to be played as a rock song!



Sandy

This is Danny?s own ?hopelessly devoted to you?. Sandy has rejected his rather clumsy romantic advances and left him standing all alone in the drive-in movie theatre. All long notes in the windparts perform an important orchestral function. The bassoon solo is doubled in the accompaniment parts, which together with a gitar can create a lovely timbre effect.



There Are Worse Things I Could Do

The toughest girl in school, Rizzo, sings a beautiful song in defense of her behaviour when she realises that she is pregnant. The 1st trumpet (solo) is very central to the piece and it is important to think of it as a solo! Also the bells (glockenspiel) are to be considered as a solo instrument and it is recommended that it is priorities in terms of instrumentation.



Look At Me, I?m Sandra Dee (reprise)

Sandy`s own version of ?Sandra Dee?. In the movie she sings this when she has decided become a new ?foxy? version of herself! Out with the Sandra Dee, in with the new, funky Sandy. A more subdued opening is followed by a huge, symphonic climax that must be taken to the brink before the piece ends with a riveting rock?n?toll fanfare. The acoompanment group especially are free to improvise in the end section. Bars 60-67 may be repeated infinately and the last bar is played on cue.



You?re The One That I Want

The new, funky Sandy and Danny perform the final duet. There is room for improvisation from the letter G, which may be repeated for each soloist.



We Go Together

When all of the arrangement are performed as a concert ?We og togheter? may be used as either the finale or performed in between the two more subdued pieces ?Sandy? and ?There are worse things I could do?. It can either be performed as a grand instrumental piece or with vocalists as in the motion picture.



Below the product information, you will find the parts not included in the printed set. The parts are compressed, to view them you must use a program to uncompress them such as WINZIP, since the files are in *.pdf-format, you also need Acrobat Reader from WWW.ADOBE.COM.

  • Varenummer: 9790661027898
  • Kategori: Janitsjar
  • Produkttype: Fysisk
  • Besetning: Janitsjar
  • Vanskelighetsgrad: 3
  • Tema/Sjanger: Film/TV/Musikaler
  • Series: Noteservice Concert Band Entertainment
  • Komponist : Jim Jacobs

Produkttype
Digital Digital Fysisk Fysisk
Tilgjengelig
kr 1 009,00
Inkl. MVA
Du har lagt produktet i handlekurven
Summer Nights - Vokal + CB Fra Grease
1 x kr 0,00
Fysisk Fysisk
kr 0,00
Loading...